Started on 18. veljače 2025.

POVIJEST

Gradnja admiralskog broda Vis započinje 1953. godine u Pulskom brodogradilištu Uljanik. U more je porinut 1956. godine. Bio je projektiran i u funkciji kao zapovjedni brod jugoslavenske ratne mornarice, do ranih devedesetih godina prošlog stoljeća. Brod je dug 58, širok 8,5m, a težak 662 tone s gazom od 3m, u vrhunskoj tehnološkoj izvedbi toga vremena. Bio je jedan od 5 brodova koji su građeni za Jadroliniju.

Trup je izgrađen od čelika, dok su palube aluminijske i obložene s čak šest centimetara debelim slojem tikovine. Brod su pogonila dva motora od po tisuću konjskih snaga koji su mu omogućavali maksimalnu brzinu od 17 čvorova. Imao je tri pomoćna motora sa generatorima koji su služili kao izvori električne energije.

Prvobitno je bio namijenjen kao vojni putnički brod. U unutrašnjosti broda nalzila su se dva salona i 32 kabine sa 52 ležaja, a sve su palube obložene 6 cm debelom dobro očuvanom tikovinom vrhunske kvalitete. Imao je luksuzne prostorije za 35 oficira i bio naoružan protuzračnim topovima.

Admiralski brod Vis je od glavnog Titovog broda Galeb često preuzimao ulogu glavnog zapovjednog broda mornarice, svaki put kada je glavni Titov brod bio na nekom od putovanja po svijetu ili na popravcima.

Vis je svoju aktivnu ulogu okončao 2002. godine, koji je nakon raspada bivše SFRJ ostao na mrtvom vezu u crnogorskoj luci Tivat.

DOGAĐAJ

Početkom 2000 godine brod kupuje privatna osoba koja je na njemu u doba JNA služila vojni rok. Kupljen je s idejom da se od njega napravi luksuzna jahta za krstarenja. U pomanjkanju financijskih sredstava, plan pada u vodu. Sljedeća ideja bila je Vis vezati na vez u Pulskoj luci i napraviti od njega kafić. I taj plan pada u vodu, jer se u Pulskoj luci smiju vezati samo brodovi koji su u plovnom stanju. Kako je Vis bio bez motora, znaći u nemogućnosti samostalne plovidbe, nije mogao dobiti privez. Tako brod desetljećima stoji na raznim vezovima, a troškovi se gomilaju. Vlasnik odlućuje krenuti u borbu s birokracijom i legalno potopiti brod. Borba traje 4 godine, kad konačno dobiva zeleno svijetlo.

Danima prije planiranog potapanja, razrađivala se studija gdje postaviti eksploziv i koliko, da bi brod potonuo i ostao u pložaju plovidbe. Radi sigurnosti plovidbe trebao se prepilit i jarbol koji tako ostaje i nakon potapanja.

Dana 22.5.2016 u jutarnjim satima uz pomoć dviju remorkera, Vis kreće iz vojne baze Muzil gdje je bio vezan u posljednje vrijeme, na svoju posljednju plovidbu prema u naprijed određenoij poziciji potapanja kraj rta Kamenjak. 30kg eksploziva bilo je raspoređeno po brodu na 3 pozicije, na sredini više prema pramcu, strojarnica i krma. Po dolazku na poziciju, brod se veže na blokove i kreće akcija potapanja. Pirotehničari sa zadnje palube aktiviraju mine redosljedom od pramca prema krmi. Radi loše procijene debljine brodskog lima, koji je bio deblji od procijenjenog, brod se krene potapati velikom brzinom i u svega 4 minute je pod morem na 35m dubine.

ZARON

Na poziciji su dvije bove. Jedna je vezana za krmenu bitvu, druga za pramčanu, tako se može birati od kuda poćeti zaron. Ako je vidljivost dobra, brod se nazire već od 7m dubine.

Krenuvši od pramca, spuštaš se na palubu na 25m dubine, pored sidrenog vitla. Ca 10m dalje dolazimo do komandnog mosta koji ima tri palube. Prva, najgornja paluba je na 18 – 20 m gdje se nalaze komandni most i radar. Vidljivi su i otvori kroz koje je prolazio zrak od motora, a koje su sad puštene otvorene. Ako je ronioc kvalificiran i iskusan, može kroz njih zaroniti u strojarnicu gdje se nalaze dva pogonska motora, na dubinu od 32m. Izlaz je moguć istim putem ili kroz rupe od eksplozije, koje se nalaze sa ljeve i desne strane trupa broda.

Na drugoj palubi na dubini od 20-23m dolazimo do odaja Josipa Broza Tita, sa salonom, spavaćom sobom i terasom.

Na trećoj paluba na dubini od 23-25m, gledajući od pramca prema krmi na desnoj strani broda nalaze se spavaonice za posadu, kuhinja, sauna i praona za robu, a kroz cijelu lijevu stranu do mašinskog dijela rasteže se blagavaona restorana. Na krmi nalaze se sobe kapetana i oficira.

Brod je u većini očišćen i pogodan za penetraciju uz predoćenje položenih ispita.

Vrijeme plovidbe: 20′

What's your reaction?
0Cool0Bad0Lol0Sad