Ime: Cesare Rossarol, klasa Alessandro Poerio
Vrsta: laki izviđač (Essploratore Leggero)
Pripadnost: talijanska ratna mornarica
Izgrađen: brodogradilište S.A.I. Gio. Ansaldo e C., Sestro Ponente, porinut 15.08.1914., prodan ratnoj mornarici 15.08.1915
Dimenzije: D=85m, Š=8.01m, gaz=3.11m, istisnina 1.235 t, 6 torpednih cijevi od 533mm, 1 top kal. 102mm, 2 PA strojnice
Naoružanje: 4 topa kalibra 102/35mm, 8 torpednih cijevi, lake PA strojnice 40mm
Posada: 5 časnika i 104 dočasnika i mornara
Potonuo: 16. studenoga 1918.
Uzrok: greška u navigaciji – naletio na minu
Mjesto: nedaleko rta Munat veliki, blizu Ližnjana, istočna obala istre
Težina pronalaženja: teško se nalazi, potrebni instrumenti
Najveća dubina: 50m
Najmanja dubina: 47m
Struje: Uglavnom slaba, ali zbog otvorenog mora povremeno umjerena do jaka
Pristup: pristup moguć isključivo brodom (lokacija je na otvorenom moru)
Vidljivost: ljeti slaba do dobra, zimi znatno bolja
Živi svijet: raznolik život na i oko olupine, povremeno primjerci većih riba
Znanja i vještine: ronilačke kategorije prema svojim ovlastima
POVIJEST
Cesare Rossarol je izgrađen u Italiji neposredno prije početka Prvog svjetskog rata. Pripadao je klasi lakih izviđača. U engleskoj ratnoj mornarici takvi brodovi su bili poznati kao Scouts – izviđači, jer su bili zamišljeni kao prethodnici i zaštita za za veće ratne brodove. Bili su projektirani kao lagani i brzi brodovi, sposobni za plovidbu u najtežim vremenskim uvjetima. Sa svojim naoružanjem bili su u mogućnosti oduprijeti se većim i snažnijim neprijateljskim brodovima . Cesare Rossarol porinut je u more 15.8.1914. Talijanskoj ratnoj mornarici predan je 1.8.1915. Imao je čelični trup podijeljen na 17 pregrada. Dug je bio 85m i 8,01m širok. Pod punim naoružanjem imao je istisninu 1235 tona, s gazom od 3,11m. Pogonski stroj sastojao se od tri parna kotla Yarrow i dvije turbine tipa Belluzo snage 24.000KS. Uz pomoć dvije trokrake elise, brod je uspijevao postići brzinu od 31,5 čvorova. Posada je brojila 5 časnika i 104 dočasnika i mornara. Nakon završetka rata, 4.11.1918 brod je prebačen u sjeverni Jadran pod dio IV. Divizije iz Venecije pod kojom je i potonuo.
DOGAĐAJ
16.11.1918 Cesare Rossarol izlazio je iz Pulske luke, uspješno zaobilazeći minska polja koja je početkom rata Austrougarska ratna mornarica postavila prema svim prilazima Pulskoj luci, 1450 mina u 5 velikih minskih polja. Između obale i minskih polja ostavljen je prolaz širine 2 Nautičke Milje kroz koji je Cesare Rossarol doplovio do rta Marlera. Oko podneva, točnije u 12.45 brod je potresla snažna eksplozija, koja ga je trenutačno prepolovila na dva dijela. Brod je potonuo u samo 3 minute. Od 109 članova posade, 98 ih je izgubilo život. To je jedna od najvećih pomorskih tragedija koje su zadesile talijansku ratnu mornaricu u Prvom svjetskom ratu.
ZARON
Dijelovi su jedan od drugog udaljeni 336m i leže na dubini od 40-50m. Krmeni dio broda je dug oko 30m , leži nagnut na lijevi bok. Pod krmom se vidi desna osovina s vijkom i kormilo. Na palubi je dobro očuvan top kalibra 102mm i teška strojnica kalibra 40mm,obrasle morskim raslinjem. Na palubi ima nekoliko otvora koji vode u potpalublje. Otvori su dosta uski, ali je penetracija moguća. Pramčani dio je dug oko 40m. Leži okrenut naopačke s kobilicom okrenutom prema površini. Kroz pukotine na trupu vide se topovske granate.
Vrijeme plovidbe do krme: 30min
Vrijeme plovidbe do pramca: 30min