Type: Torpiljarka tip Schichau
Name: TB 26 Flamingo
Affiliation: Austro-Ugarska
Dimensions: d=39 m; š=4,5m;
Sunken: 23.08.1914
Cause: Podvodna mina
Historical importance: Postoji
Location: W od ophodne linije Porer – Peneda
Finding difficulty: teško se nalazi – potrebna pomoć instrumenata (GPS)
Maximal depth: 46 m
Minimum depth: 41 m
Streams: uglavnom promjenjiva, povremeno i jaka
Access: Pristup moguć isključivo brodom (lokacija je na otvorenom moru)
Visibility: ljeti slaba, zimi znatno bolja
Living world: Raznolik život na i oko olupine, povremeno primjerci većih riba
Skills and knowledge: napredne ronilačke kategorije prema svojim ovlastima
POVIJEST
Torpedni čamac TB-26 Flamingo k.u.k Kriegsmarine, mornarica Austro-Ugarske, sagrađen je 1889 u brodogradilištu STT (Stabilimento Triestino), u Trstu gdje je izgrađen velik broj brodova za carsku ratne mornarice.
Austro-ugarske ratna mornarica imala je veliku flotu torpednih čamaca, od kojih su mnogi imali bazu u Puli. TB-26 Flamingo, sa svojim modernim dizajnom, doista predstavlja „high tech” druge polovice 19. stoljeća (Jorge Yantorno, Pecios del Adriatico, El Flamingo).
Brod je potopljen oko šest morskih milja od istarske obale, točnije oko šest milja od Pule, u noći 22. kolovoza 1914. Flamingo je naletio na minu u minskom polju postavljenom od austro-ugarske ratne mornarice. Brod je potonuo oko pola sata nakon eksplozije mine.
Kapetan Flaminga okrivljen je za nesreću u kojoj je jedanaest ljudi poginulo, a samo kapetana i šest članova posade na kraju je spasio drugi austro-ugarski torpedni čamci. To nije bio jedini sličaj u kojem su potonuće broda izazvale mine iz minskih poljaminskih polja austro-ugarske ratne mornarice.
Drugi istaknuti primjer je „Baron Gautsch”. Potapanje „Barun Gautscha” i Flaminga su vjerojatno najbolje dokumentirani slučajevi ovih incidenata, jer u oba slučaja kapetani morali odgovarati za svoje postupke. Olupina Flaminga je u relativno dobrom stanju i izvanredne vitke konture ovog plovila još se razaznaju na morskom dnu. Vidljivost na mjestu gdje se nalazi olupina je obično dobra.
OLUPINA
TB-26 Flamingo jedna je od rijetkih poznatih olupina brodova iz razdoblja 19. stoljeća. Leži na otvorenom moru na dubini od 41 – 49 metara. Trup olupine je samo 2 – 3 metra uzdignut iznad morskog dna, stoga ju je teško locirati. Na dnu leži u uspravnom položaju. Kad je vidljivost dobra možemo uočiti linije pramca koji se ističe na svjetlom pješčanom dnu već s dubine 25 – 30 metara.
Pramčani dio trupa i pramčana paluba tako su zaobljene da podsjećaju na podmornicu. Takav dojam pojačava i prednji zapovjedni tornjić ovalnog oblika kakav su imale tadašnje torpiljarke. Plivajući iznad pramca možemo vidjeti kako se on sve više sužava do svojeg vrha, u kojem se nalazi ugrađena torpedna cijev. Visok i ravan pramac toliko je obrastao da se vanjski poklopac cijevi gotovo i ne raspoznaje. Slijedeći pramčani dio trupa i plivajući uz samo dno, vidimo nekoliko rupa na oplati, što je znak da ju je nagrizla korozija.
Uzdignuvši se do zapovjednog tornjića, možemo vidjeti da mu nedostaje gornji dio pa se lako može uočiti komplicirani mehanizam na njegovu gornjem dijelu. To je ostatak kormilarskog uređaja za upravljanje brodom. Kroz tornjić se oprezno možemo uvući u pramčani dio olupine, u kojem je vidljivost puno bolja nego izvan olupine. Prešavši oprezno preko jedne horizontalne pregrade možemo ući u sam pramac olupine u čijem se dnu nalazi torpedna cijev. Cijev je otvorena i zjapi prazna, a stražnji poklopac nedostaje. U pramcu se nalazi i glava jednog torpeda. Samog torpeda nema u pramcu, ali nije preporučljivo da se glava dodiruje budući da nije poznato radi Ii se o bojevoj ili vježbovnoj glavi. Oplata glave je zelenkaste boje i nije obrasla, sto znaci da je vjerojatno izrađena od bakrenog lima.
Izvukavši se iz unutrašnjosti i plivajući prema krmi, prolazimo mjesto gdje je bio dimnjak. Tu je okrugla rupa promjera oko 80 cm kroz koju se vidi cijev koja vodi prema parnom kotlu. Dalje prema krmi je drugi tornjić čija e unutrašnjost skoro posve ispunjena pijeskom i muljem te ostaci jarbola. Iza njega su zgužvani limovi i ispresavijane cijevi, što daje naslutiti da je krmeni dio broda bio jako oštećen eksplozijom mine. Na dnu oko broda ima ostataka krmene konstrukcije i limova koji su pali s olupine. Na sve su strane znaci uznapredovale korozije, što nas podsjeća da je vijek svih metalnih olupina u Jadranu ipak ograničen i da će s vremenom sve nepovratno nestati. TB-26 Flamingo jedina je torpiljarka takvog tipa u Jadranu koja je dostupna za ronjenje.
Zaronite i istražite olupinu Flaminga uz pomoć i podršku iskusnog osoblja Diving Center Sharka.