Vrsta: Torpiljarka tip Schichau
Ime: TB 26 Flamingo
Pripadnost: Austro-Ugarska
Dimenzije: d=39 m; š=4,5m;
Potonuo: 23.08.1914
Uzrok: Podvodna mina
Povijesna važnost: Postoji
Mjesto: W od ophodne linije Porer – Peneda
Težina pronalaženja: teško se nalazi – potrebna pomoć instrumenata (GPS)
Najveća dubina: 46 m
Najmanja dubina: 41 m
Struja: uglavnom promjenjiva, povremeno i jaka
Pristup: Pristup moguć isključivo brodom (lokacija je na otvorenom moru)
Vidljivost: ljeti slaba, zimi znatno bolja
Živi svijet: Raznolik život na i oko olupine, povremeno primjerci većih riba
Znanja i vještine: napredne ronilačke kategorije prema svojim ovlastima
POVIJEST
Koncem 19.stoljeća, izum torpiljarki, koji je došao je od pomorskog kapetana iz Rijeke uz usavršavanje britanskog tvorničara kao partnera koji je u Rijeci imao tvornicu, uvelike je olakšao pomorske bitke.
Parna torpiljarka TB-26 Flamingo sagrađena je 1889 u brodogradilištu u Trstu. Imala je trup niskognavođa, jedan dimnjak i zaobljenu krmu. Na nadgrađu imala je dva tornjića s prozorčićima. Torpiljarka je bila tako niska da je pri lošem vremenu skoro cijela bila prekrivena morem. Imala je jednu torpednu cijev ispod pramca. Glavno naoružanje bio joj je torpedo, s tim da je imala i dva laka topa kalibra 37/23mm, jednu potpalubnu pramčanu i jednu potpalubnu krmenu cijev. Parni stroj bio je snage 950 KS i brzinu 19 čvorova. Za vrijeme rata na Flamingu je bilo ukrcanih 2 časnika i 16 dočasnika – mornara.
DOGAĐAJ
TB-26 Flamingo korištena je kao patrolna služba oko ratne luke Pula. U noći 22.-23.8.1914 plovio je na patrolnoj ophodnji između svjetionika Porer i rta Peneda na Brijunima, puhala je bura. Oko 2.30 naletjeli su na morsku minu koja je eksplodirala i oštetila desnu stranu krme. Voda nije jako prodirala, a brod se držao na površini do 3.30, kad je zapovjednik dobio signale s tvrđave Veruda da u pomoć stižu dvije torpiljarke i naredio spuštanje u more čamac za spašavanje, koji je bio skoro pun vode te se dio posade zbog jake bure nije mogao održati na površini. Pomoć je iz nepoznatih razloga stigla tek oko 8.45 sati, što je bilo kobno za 11 članova posade.
OLUPINA
TB-26 Flamingo jedna je od rijetkih poznatih olupina brodova iz razdoblja 19. stoljeća. Leži na otvorenom moru na dubini od 41 – 49 metara. Trup olupine je samo 2 – 3 metra uzdignut iznad morskog dna, stoga ju je teško locirati. Na dnu leži u uspravnom položaju. Kad je vidljivost dobra možemo uočiti linije pramca koji se ističe na svjetlom pješčanom dnu već s dubine 25 – 30 metara.
Pramčani dio trupa i pramčana paluba tako su zaobljene da podsjećaju na podmornicu. Takav dojam pojačava i prednji zapovjedni tornjić ovalnog oblika kakav su imale tadašnje torpiljarke. Plivajući iznad pramca možemo vidjeti kako se on sve više sužava do svojeg vrha, u kojem se nalazi ugrađena torpedna cijev. Visok i ravan pramac toliko je obrastao da se vanjski poklopac cijevi gotovo i ne raspoznaje. Slijedeći pramčani dio trupa i plivajući uz samo dno, vidimo nekoliko rupa na oplati, što je znak da ju je nagrizla korozija.
Uzdignuvši se do zapovjednog tornjića, možemo vidjeti da mu nedostaje gornji dio pa se lako može uočiti komplicirani mehanizam na njegovu gornjem dijelu. To je ostatak kormilarskog uređaja za upravljanje brodom. Kroz tornjić se oprezno možemo uvući u pramčani dio olupine, u kojem je vidljivost puno bolja nego izvan olupine. Prešavši oprezno preko jedne horizontalne pregrade možemo ući u sam pramac olupine u čijem se dnu nalazi torpedna cijev. Cijev je otvorena i zjapi prazna, a stražnji poklopac nedostaje. U pramcu se nalazi i glava jednog torpeda. Samog torpeda nema u pramcu, ali nije preporučljivo da se glava dodiruje budući da nije poznato radi Ii se o bojevoj ili vježbovnoj glavi. Oplata glave je zelenkaste boje i nije obrasla, sto znaci da je vjerojatno izrađena od bakrenog lima.
Izvukavši se iz unutrašnjosti i plivajući prema krmi, prolazimo mjesto gdje je bio dimnjak. Tu je okrugla rupa promjera oko 80 cm kroz koju se vidi cijev koja vodi prema parnom kotlu. Dalje prema krmi je drugi tornjić čija e unutrašnjost skoro posve ispunjena pijeskom i muljem te ostaci jarbola. Iza njega su zgužvani limovi i ispresavijane cijevi, što daje naslutiti da je krmeni dio broda bio jako oštećen eksplozijom mine. Na dnu oko broda ima ostataka krmene konstrukcije i limova koji su pali s olupine. Na sve su strane znaci uznapredovale korozije, što nas podsjeća da je vijek svih metalnih olupina u Jadranu ipak ograničen i da će s vremenom sve nepovratno nestati. TB-26 Flamingo jedina je torpiljarka takvog tipa u Jadranu koja je dostupna za ronjenje.
Vrijeme plovidbe od DC SHARK: 40 min