Started on 19. May 2025.

Type: Putnički parobrod
Name: Baron Gautsch
Affiliation: Austro-ugarska kompanija
Dimensions: d=84,5 m; š=11,64m; 2069 BRT; 861 NRT
Sunken: 13.08.1914
Cause: Podvodna mina
Historical importance: Postoji. lokalitet je zaštićen. Ronjenje je dopušteno samo preko ovlaštenog ronilačkog centra.
Location: W od otočja Brijuni
Finiding difficulty: Lokacija je na otvorenom moru – potrebna pomoć instrumenata (GPS)
Maximal depth: 41 m
Minimum depth: 37 m
Streams: Uglavnom slaba, ali zbog otvorenog mora povremeno umjerena do jaka
Access: Pristup moguć isključivo brodom (lokacija je na otvorenom moru)
Visibility: slabija ali zimi znatno bolja
Living world: Raznolik život na i oko olupine, povremeno primjerci većih riba
Skills and knowledge: Ronilačke kategorije prema svojim ovlastima

Baron Gautsch bio je putnički brod austrijskog Lloyda koji je od 1908 – 1914 prevozio putnike iz Dalmacije prema Trstu i ostalim lukama na sjevernom Jadranu. Izbijanjem Prvog svjetskog rata, mnogi trgovački brodovi Austro-Ugarske Monarhije bili su preuzeti u vojnu službu. Oličeni su u maskirne boje te služili kao pomoćne krstarice za prijevoz vojnika ili opskrbu. Mnogi časnici bili su rezervisti te su stupili u službu ratne mornarice. ”Baron Gautsch” je tako u četiri plovidbe prevozio zalihe i vojnike u Kotor u Crnoj Gori. Na svim povratnim plovidbama brod je prevozio civile evakuirane prema lukama sjevernog Jadrana.

Dana 13. kolovoza 1914, „Baron Gautsch”, naletio na minsko polje koje je postavila Austro-Ugarske ratna mornarica i potonuo u roku od nekoliko minuta u blizini otočja Brijuni uz obalu Istre.

Brod je trebao stići u Trstu u 18:00 sati, a na ovom putovanju bio je pod zapovjedništvom kapetana Paula Wintera. Brod je plovio previše sjeverno, to ga je dovelo u blizinu minskog polja koje se nalazilo u blizini Istre i što je kapetanu bilo poznato, vjerojatno nitko na brodu nije bio svjestan koliko se brod nalazi blizu obale Istre. 147 ljudi poginulo je u eksploziji.

Minopolagač „BASILISK” uočio je da se putnički brod nalazi u blizini opasne zone i poslao je upozorenje koje posada „Gautscha” nije vidjela ili nije dobro protumačila. U posljednjem trenutku posada prepznaje opasnost i pokušava manevar izbjegavanja, no bez uspjeha, brod je već nalazio usred minskog polja. Talijanska televizija Radiotelevisione Italiana je 1993. napravila film o potonuću broda. Dokumentarac je izazvao žestoke rasprave u austrijskom i talijanskom tisku.

OLUPINA

Brod leži u uspravnom položaju (na kobilici) na pjeskovitom dnu na dubini od 40 metara. Najviši i najplići dio broda je gornja paluba, jer od drvenog zapovjedničkog mosta nije ostalo gotovo ništa. Jarboli vise nisu na svome mjestu – prednji je srušen i leži nagnut na nadgrade, dok zadnjem jarbolu nema traga. Trup je dobro očuvan, a na sredini lijeve strane broda u visini vodne linije zjapi rupa veličine oko 2 x 2 metra koju je prouzročila eksplozija mine. Na pramcu broda je sidreno vitlo, a oba sidra su na svojim mjestima. Oko broda, sve do razine bivše vodne linije debele su naslage mrtvih školjaka koje su tijekom osam desetljeća rasle na podrtini i zatim padale na dno. Nadgrade broda dostupno je i manje iskusnim roniocima. Budući da su drveni dijelovi paluba uglavnom istrunuli, danje svjetlo omogućuje dobru vidljivost na gornjim palubama i prostorima gdje su bili saloni i blagovaonice za putnike. Stakla s prozora odavno su ispala iz okvira, a sohe čamaca za spašavanje na lijevoj strani broda i danas su iskrenute prema boku, svjedočeći o borbi posade i putnika da na­ puste tonući brod. Prednji dimnjak propao je u unutrašnjost broda i leži koso iznad kotlovnog prostora.

U okolici broda mogu se susresti razne vrste riba, od velikih jata sitnijih riba do većih primjeraka tuna. U unutrašnjosti broda cesto se može susresti i velikog ugora kojega vodici ronilačkih centara hrane i rado pokazuju.

Vidljivost na olupini je u ljetnim mjesecima uglavnom oko 8 – 10 metara, a povremeno i dosta slabija, sto je osobina mora u ovome dijelu Jadrana. Stoga je u ronjenju potreban oprez, osobito ako se udaljavate od broda. Međutim, u posljednje vrijeme događa se da je vidljivost na olupini izvanredna, i tada se već sa površine naziru gornji dijelovi broda. Ta razdoblja traju i po nekoliko dana i događaju se bez nekog pravila, cak i u ljetnim mjesecima kada je vidljivost uobičajeno slabija. Vidljivost u unutrašnjosti broda u pravilu je osjetno bolja zbog manjeg strujanja mora, ali je potreban oprez kod kretanja iznad paluba i kroz prostore u kojima je uvijek sloj finog mulja koji se lako uzdigne zbog nepotrebnog mahanja perajama.

Kada su prvi sportski ronioci prije gotovo trideset godina posjetili olupinu BARON GAUTSCHA bili su iznenađeni obiljem sitnog brodskog inventara koji je ležao razasut po raznim dijelovima broda. Kristalni lusteri, tanjuri, šalice, čaše, srebrno posude i drugi predmeti uskoro su postali plijenom nesavjesnih domaćih i inozemnih pljačkaša koji su “robu” nemilice krali i iznosili iz zemlje. Ovi predmeti pojavili su se u brojnim talijanskim i austrijskim antikvarijatima da bi kasnije završili u različitim privatnim zbirkama. No iako je malo vjerojatno da ćete pronaći neki od ovih predmeta roneći na BARON GAUTSCHU,’ ta mogućnost i danas postoji. U slučaju da se to do­ godi, treba imati na umu da je strogo zabranjeno vađenje bilo kakvih predmeta koji se pronađu na brodu ili u njegovoj okolici. Pronađene predmete treba ostaviti na svom mjestu i o tome obavijestiti voditelja ronjenja iz nadležnog ronilačkog centra.

(Tekst iz “Treausures od the Adriatic Sea”, Danijel Fraka/Jasen Mesić, izdavač adamić)

Baron Gautsch – lokacija za ronjenje na olupini
Zaronite i istražite olupine uz pomoć i podršku iskusnog osoblja Diving Center Sharka.

What's your reaction?
0Cool0Bad0Lol0Sad