Vrsta: Putnički parobrod
Ime: Baron Gautsch
Pripadnost: Austro-ugarska kompanija
Dimenzije: d=84,5 m; š=11,64m; 2069 BRT; 861 NRT
Potonuo: 13.08.1914
Uzrok: Podvodna mina
Povijesna važnost: Postoji. lokalitet je zaštićen. Ronjenje je dopušteno samo preko ovlaštenog ronilačkog centra.
Mjesto: W od otočja Brijuni
Težina pronalaženja: Lokacija je na otvorenom moru – potrebna pomoć instrumenata (GPS)
Najveća dubina: 41 m
Najmanja dubina: 37 m
Struja: Uglavnom slaba, ali zbog otvorenog mora povremeno umjerena do jaka
Pristup: Pristup moguć isključivo brodom (lokacija je na otvorenom moru)
Vidljivost: slabija ali zimi znatno bolja
Živi svijet: Raznolik život na i oko olupine, povremeno primjerci većih riba
Znanja i vještine: Ronilačke kategorije prema svojim ovlastima

POVIJEST
Luksuzni putnički brod Baron Gautsch porinut je u more u britanskom brodogradilištu 1908 godine,
dug 84,5 metara, širok 11,6 metara sa 2069 BRT za austrijski Lloyd. Od 1908 – 1914 prevozio je
putnike iz Dalmacije prema Trstu i ostalim lukama na sjevernom Jadranu. Izbijanjem Prvog svjetskog
rata, mnogi trgovački brodovi Austro-Ugarske Monarhije bili su preuzeti u vojnu službu. Oličeni su u
maskirne boje te služili kao pomoćne krstarice za prijevoz vojnika ili opskrbu, tako i Baron Gautsch.
Mnogi časnici bili su rezervisti te su stupili u službu ratne mornarice. Baron Gautsch je tako u četiri
plovidbe i 1810 Nautičkih Milja prevezao vojna pojačanja iz Trsta u Kotor u Crnoj Gori. Na svim
povratnim plovidbama brod je prevozio evakuirane civile prema lukama sjevernog Jadrana, ukupno
2855 osoba.
DOGAĐAJ
13.8.1914 Baron Gautsch se s putnicima iz Dalmacije vraćao prema Trstu, ploveći najkraćim putem.
Tog dana minopolagač Basilisk Austro-Ugarske ratne mornarice polagao je morske mine radi zaštite
prilaza ratnoj luci Pula. Kod rta Kamenjak Baron Gautsch je punom brzinom plovio puno bliže obali
nego je to zapovjedila vojna vlast, kursa usmjerenog ravno u minsko polje postavljeno tog dana.
Minopolagač Basilisk koji je bio na odlasku, uočio je da Gautsch plovi u minsko polje, te su odmah
počeli slati znakove upozorenja koja nitko od posade na Gautschu ili nije vidio ili nije dobro
protumačio. Brod se nalazio u minskom polju…odjednom je uz lijevi bok broda odjeknula silovita
detonacija, voda je šiknula u zrak i prekrila cijeli brod. Brod se velikom brzinom počeo naginjati na
lijevu stranu. Na palubi je vladala panika, dok je posada pokušala spustit koji čamac za spašavanje. I
Basilsk, koji je od Gautscha bio udaljen ca 3 nautičke milje je poslao svoju motornu barkasu prema
mjestu nesreće.
Samo nekoliko minuta nakon eksplozije parobrod Baron Gautsch zauvijek je potonuo u morske
dubine.
Iako blizu, posada Basiliska uz pomoć još tri razarača uspjeli su spasiti ukupno 159 ljudi, dok je njih
177, od toga mnogo žena i djece izgubilo život u brodolomu.
Drugi časnik potonuo je sa brodom, dok su zapovjednik i prvi časnik uhićeni i zatvoreni u Puli. Tijek
istrage i suđenje nisu poznati jer je radi ratnog stanja javni tisak bio cenzuriran.
U nemirima u Beču 1925 godine spaljena je Palača pravde i s njom dokumentacija o najvećoj civilnoj
pomorskoj nesreće Austro-Ugarske u 20. stoljeću.
ZARON
Brod leži na kobilici u uspravnom položaju na pjeskovitom dnu na dubini od 37 – 41 metara. Najviši i
najplići dio broda je gornja paluba, jer od drvenog zapovjedničkog mosta nije ostalo gotovo ništa.
Jarboli vise nisu na svome  mjestu –  prednji je srušen i leži nagnut na nadgrađe, dok zadnjem jarbolu
nema traga. Trup je dobro očuvan, a na sredini lijeve strane broda u visini vodne linije zjapi rupa
veličine oko 2 x 2 metra koju je prouzročila eksplozija mine.  Na pramcu broda je  sidreno vitlo, a oba
sidra su na svojim mjestima. Nadgrađe broda dostupno je i  manje  iskusnim  roniocima.  Budući da su
drveni dijelovi palube uglavnom istrunuli, danje svjetlo omogućuje  dobru vidljivost  na gornjim
palubama i prostorima gdje su bili saloni i blagovaonice za putnike.  Stakla  s  prozora  odavno su
ispala iz okvira, a sohe čamaca za spašavanje na lijevoj strani broda i danas su iskrenute prema boku,
svjedočeći o borbi posade i putnika da napuste tonući brod. Prednji dimnjak propao je u unutrašnjost
broda i leži koso iznad kotlovnog prostora.
U okolici broda mogu se susresti razne vrste riba, od velikih jata sitnijih riba do većih primjeraka tuna.
Kada je vidljivost na olupini izvanredna, tada se već sa površine naziru gornji dijelovi broda. Vidljivost
u unutrašnjosti broda u pravilu je osjetno bolja nego na vanjskom dijelu olupine, zbog manjeg
strujanja mora, ali je potreban oprez kod kretanja iznad paluba i kroz prostore u kojima je uvijek sloj
finog mulja koji se lako uzdigne zbog nepotrebnog mahanja perajama.
Vrijeme plovidbe od DC SHARK: 1,45-2 h