Name: MTB 655
Typ: motor torpedo boat
Zugehörigkeit: British navy
Bau: shipyard William Osbourne Ltd, Great Britain, completed in January 1943.
Abmessungen: L=35m, W=6.35m, gaz=1.45m, istisnina 102 t, engine 4x Packard 4M 2500 benz motor, total 5000 KS, maximum speed 29 knots
Rüstung: 1×6 punder, 2×2 PA cannons Oerlikon 20mm, 4 machineguns Vickers kal. 7.62mm, 2 torpedo tubes MK. VIII kal. 533mm
Crew: 21
Versenktes Datum: 21.03.1945
Verursachen: underwater mine
Ort: Kvarnerić
Schwierigkeiten finden: on open sea. Needed help of instruments.
Maximale Tiefe: 52m
Minimale Tiefe: 49m
Strom: average
Zugang: access only by boat
Sichtbarkeit: weak
Lebende Welt: a lot of life on and around the wreck, sponges
Wissen und Fähigkeiten: technical divers
POVIJEST
MTB 655, 45 metara dug i 8,43 metara širok torpedni čamac Britanske kraljevske mornarice sagrađen je u Littlehamptonu, Sussex u brodogradilištu William Osborne. Potonuo je 23. ožujka 1945. nakon što je pogodio minu u Kvarnerskom kanalu. Eksplozija je bila tolike snage da je brod rastavljen na dva dijela. Dva člana posade poginula su od posljedica eksplozije mine.
MTB-i (oznaka za engl. „Motor-Torpedo-Boat”) bili su dizajnirani za velike brzine i noćno djelovanje. Dolazili bi u blizinu neprijateljskih brodova, ispalili bi torpedo te bi nakon toga zbog izvanredne brzine i upravljivosti uspijevali pobjeći. Britanskk i talijanska mornarica počeli su ih razvijati u ranom 20. stoljeća, neposredno prije početka I. svjetskog rata. Posljednji MTB-ovi u Kraljevske mornarice izgrađeni su 1958. i bili su sposobni razviti brzinu od 50 čvorova (93 km / h).
U noći kada je potonuo MTB 655, plovio je zajedno s MTB 674 i 643 prema Zadru i otoku Istu MTB 643 pokupio je i spasio članove posade koji su preživjeli eksploziju. Čamac se sada nalazi na morskom dnu na dubini od 45-51 metara.Torpedna cijev leži na lijevoj strani broda, a dijelovi opreme još su vidljivi unutar broda leži unutar broda.Olupinu MTB-a 655 otkrio je ronilac Slavko Vitez.
OLUPINA
Pozicija olupine nalazi se točno usred Kvarnerića, otprilike na sredini između Ližnjana u lstri i uvale Martinšćica na Cresu. Dubina je 52 metra, olupina se uzdiže samo nekoliko metara iznad dna pa se može locirati samo dobrim grafičkim dubinomjerom . Glavni dijelovi olupine razmaknuti su pedesetak metara pa je za obilazak oba najveća dijela potrebno planirati dva ronjenja.
More je u gornjim slojevima uobičajeno bistro, no na nekih četrdeset metara vidljivost se obično naglo smanjuje, a pri dnu iznosi samo nekoliko metara. Spuštajući se prema dnu u mutnom sloju mogu se razaznati neki pravilni tamni predmeti, između kojih okomito uvis vire dvije cijevi omotane u razderanu ribarsku mrežu. Gusta jata s tisućama sitnih riba obavijaju olupinu i razmiču se tek kada se posve približimo. Drvena paluba leži nagnuta pod kutem od nekih tridesetak stupnjeva. Pri slaboj vidljivosti orijentacija je teška. Pričvršćen na palubi s cijevima usmjerenim prema površini stoji top koji se odmah lako zamjećuje. To je top tipa Oerlikon kalibra 20 mm, namijenjen za borbu protiv aviona koji se nalazi na krmenoj palubi. Dobro se vide njegovi kružni spremnici s municijom, debelo obrasli školjkama. Paluba je drvena, sastavljena od koso spojenih letvica nalik na podove s parketima i usprkos vremenu još je prilično dobro očuvana. Nekoliko metara dalje još je jedan dvocijevni top istog tipa, čije je postolje srušeno pa cijevi strše preko boka broda prema tamnom plavetnilu. Na palubi se još dobro vide bitve za privezivanje, a na njima je još namotano čelično uže. Na mjestu gdje je trup prekinut zjapi velika tamna rupa. U unutrašnjost se može pažljivo pristupiti, ali je potrebna dobra svjetiljka. U snopu svjetla pojavit ce se iskidane žice i cijevi sto vise sa stropa. Polako i pažljivo, lebdeći iznad dna bez pomicanja peraja kako ne bismo uzdignuli fini mulj, povlačeći se samo rukama možemo ući u mračnu unutrašnjost. Na dnu, napola zakopana u mulj, vidi se gumena plinska maska, a nešto dalje, mornarska čizma i razni predmeti kojima se na prvi pogled ne može odrediti oblik. Neke su drvene pregrade propale, a iza njih se vide druge prostorije. U polumraku se može nazrijeti keramička školjka sanitarnog čvora, a iz mulja vire razni sitniji predmeti.
lzvukavši se iz unutrašnjosti možemo proći uz bok na kojemu se dobro vidi red prozora sa staklima, a zatim pogledati na suprotnu stranu, gdje nedaleko od trupa leži na dnu torpedna cijev. Po obliku i njenome osobitom izgledu, s koso odrezanim prednjim dijelom cijevi, vidi se da pripada britanskom torpednom čamcu, sto je još jedan dokaz o identitetu broda. Torpedo je još u cijevi i njegova bojeva glava vidi se s prednje strane. Pronalaskom Derrickova broda ispisana je tako zadnja stranica priče o torpednom čamcu MTB 655, koja je dobila svoj završetak i mjesto u našoj povijesti koje zaslužuje.