MTB 655

 

Ime: MTB 655
Vrsta: motorni torpedni čamac
Pripadnost: britanska ratna mornarica
Izgrađen: brodogradilište William Osbourne Ltd, Velika Britanija, dovršen siječnja 1943.
Dimenzije: D=35m, Š=6.35m, gaz=1.45m, istisnina 102 t, pogon 4x Packard 4M 2500 benzinska motora, ukupno 5000 KS, najveća brzina 29 čv
Naoružanje: 1×6 punder, 2×2 PA topa Oerlikon 20mm, 4 strojnice Vickers kal. 7.62mm, 2 torpedne cijevi MK. VIII kal. 533mm
Posada: 21
Potonuo: 21.03.1945
Uzrok: podvodna mina
Mjesto: Kvarnerić
Težina pronalaženja: lokacija je na otvorenom moru. Potrebna pomoć instrumenata.
Najveća dubina: 52m
Najmanja dubina: 49m
Struje: osrednja
Pristup: pristup moguć isključivo brodom
Vidljivost: slaba
Živi svijet: raznolik život na i oko olupine, spužve
Znanja i vještine: tehnički ronioci

MTB-655-p

 

POVIJEST

mtb-655-1MTB 655, 45 metara dug i 8,43 metara širok torpedni čamac Britanske kraljevske mornarice sagrađen je u Littlehamptonu, Sussex u brodogradilištu William Osborne. Potonuo je 23. ožujka 1945. nakon što je pogodio minu u Kvarnerskom kanalu. Eksplozija je bila tolike snage da je brod rastavljen na dva dijela. Dva člana posade poginula su od posljedica eksplozije mine.

MTB-i (oznaka za engl. „Motor-Torpedo-Boat”) bili su dizajnirani za velike brzine i noćno djelovanje. Dolazili bi u blizinu neprijateljskih brodova, ispalili bi torpedo te bi nakon toga zbog izvanredne brzine i upravljivosti uspijevali pobjeći. Britanskk i talijanska mornarica počeli su ih razvijati u ranom 20. stoljeća, neposredno prije početka I. svjetskog rata. Posljednji MTB-ovi u Kraljevske mornarice izgrađeni su 1958. i bili su sposobni razviti brzinu od 50 čvorova (93 km / h).

U noći kada je potonuo MTB 655, plovio je zajedno s MTB 674 i 643 prema Zadru i otoku Istu MTB 643 pokupio je i spasio članove posade koji su preživjeli eksploziju. Čamac se sada nalazi na morskom dnu na dubini od 45-51 metara.Torpedna cijev leži na lijevoj strani broda, a dijelovi opreme još su vidljivi unutar broda leži unutar broda.Olupinu MTB-a 655 otkrio je ronilac Slavko Vitez.

OLUPINA
mtbfrontPozicija olupine nalazi se točno usred Kvarnerića, otprilike na  sredini između Ližnjana u lstri i uvale Martinšćica na Cresu. Dubina je 52 metra, olupina se uzdiže samo nekoliko metara iznad dna pa se može locirati samo dobrim grafičkim dubinomjerom . Glavni dijelovi olupine razmaknuti su pedesetak metara pa je za obilazak oba najveća dijela potrebno planirati dva ronjenja.

More je u gornjim slojevima uobičajeno  bistro, no na nekih četrdeset metara vidljivost se obično naglo smanjuje, a pri dnu iznosi samo nekoliko metara. Spuštajući se prema dnu u mutnom sloju mogu se razaznati  neki pravilni tamni predmeti, između kojih okomito uvis vire dvije cijevi omotane u razderanu ribarsku mrežu. Gusta jata s tisućama sitnih riba obavijaju olupinu i razmiču se tek kada se posve približimo. Drvena paluba leži nagnuta pod kutem od nekih tridesetak stupnjeva. Pri slaboj vidljivosti orijentacija je teška. Pričvršćen na palubi s cijevima usmjerenim prema površini stoji top koji se odmah lako zamjećuje. To je top tipa Oerlikon kalibra 20 mm, namijenjen za borbu protiv aviona koji se nalazi na krmenoj palubi. Dobro se vide njegovi kružni spremnici s municijom, debelo obrasli školjkama. Paluba je drvena, sastavljena od koso spojenih letvica nalik na podove s parketima i usprkos vremenu još je prilično dobro očuvana. Nekoliko metara dalje još je jedan dvocijevni top istog tipa, čije je postolje srušeno pa cijevi strše preko boka broda prema tamnom plavetnilu. Na palubi se još dobro vide bitve za privezivanje, a na njima je još namotano čelično uže. Na mjestu gdje je trup prekinut zjapi velika tamna rupa. U unutrašnjost se može pažljivo pristupiti, ali je potrebna dobra svjetiljka. U snopu svjetla pojavit ce se iskidane žice i cijevi sto vise sa stropa. Polako i pažljivo, lebdeći iznad dna bez pomicanja peraja kako ne bismo uzdignuli fini mulj, povlačeći se samo rukama možemo ući u mračnu unutrašnjost.  Na dnu,  napola zakopana u mulj, vidi se gumena plinska maska, a nešto dalje, mornarska čizma  i razni predmeti kojima se na prvi pogled ne može odrediti oblik. Neke su drvene pregrade propale, a iza njih se vide druge prostorije. U polumraku se može nazrijeti keramička školjka sanitarnog čvora, a iz mulja vire razni sitniji predmeti.

lzvukavši se iz unutrašnjosti možemo proći uz bok na kojemu se dobro vidi red prozora sa staklima, a zatim pogledati na suprotnu stranu, gdje nedaleko od trupa leži na dnu torpedna cijev. Po obliku i njenome osobitom izgledu, s koso odrezanim prednjim dijelom cijevi, vidi se da pripada britanskom torpednom čamcu, sto je još jedan dokaz o identitetu broda. Torpedo je još  u cijevi i njegova bojeva glava vidi se s prednje strane. Pronalaskom Derrickova broda ispisana je tako zadnja stranica priče o torpednom čamcu MTB 655, koja je dobila svoj završetak i mjesto u našoj povijesti koje zaslužuje.

 

Centar za postavke privatnosti