Naslovna » Olupine » TB 26 Flamingo

TB 26 Flamingo

Vrsta: Torpiljarka tip Schichau
Ime: TB 26 Flamingo
Pripadnost: Austro-Ugarska
Dimenzije: d=39 m; š=4,5m;
Potonuo: 23.08.1914
Uzrok: Podvodna mina
Povijesna važnost: Postoji
Mjesto: W od ophodne linije Porer – Peneda
Težina pronalaženja: teško se nalazi – potrebna pomoć instrumenata (GPS)
Najveća dubina: 46 m
Najmanja dubina: 41 m
Struja: uglavnom promjenjiva, povremeno i jaka
Pristup: Pristup moguć isključivo brodom (lokacija je na otvorenom moru)
Vidljivost: ljeti slaba, zimi znatno bolja
Živi svijet: Raznolik život na i oko olupine, povremeno primjerci većih riba
Znanja i vještine: napredne ronilačke kategorije prema svojim ovlastima

famingo1

 

POVIJEST

flaming2Torpedni čamac TB-26 Flamingo k.u.k Kriegsmarine, mornarica Austro-Ugarske, sagrađen je 1889 u brodogradilištu STT (Stabilimento Triestino), u Trstu gdje je izgrađen velik broj brodova za carsku ratne mornarice.

Austro-ugarske ratna mornarica imala je veliku flotu torpednih čamaca, od kojih su mnogi imali bazu u Puli. TB-26 Flamingo, sa svojim modernim dizajnom, doista predstavlja „high tech” druge polovice 19. stoljeća (Jorge Yantorno, Pecios del Adriatico, El Flamingo).

Brod je potopljen oko šest morskih milja od istarske obale, točnije oko šest milja od Pule, u noći 22. kolovoza 1914. Flamingo je naletio na minu u minskom polju postavljenom od austro-ugarske ratne mornarice. Brod je potonuo oko pola sata nakon eksplozije mine.

Kapetan Flaminga okrivljen je za nesreću u kojoj je jedanaest ljudi poginulo, a samo kapetana i šest članova posade na kraju je spasio drugi austro-ugarski torpedni čamci. To nije bio jedini sličaj u kojem su potonuće broda izazvale mine iz minskih poljaminskih polja austro-ugarske ratne mornarice.

Drugi istaknuti primjer je „Baron Gautsch”. Potapanje „Barun Gautscha” i Flaminga su vjerojatno najbolje dokumentirani slučajevi ovih incidenata, jer u oba slučaja kapetani morali odgovarati za svoje postupke. Olupina Flaminga je u relativno dobrom stanju i izvanredne vitke konture ovog plovila još se razaznaju na morskom dnu. Vidljivost na mjestu gdje se nalazi olupina je obično dobra.

OLUPINA:
flamingo3TB “26“ FLAMINGO jedna je od rijetkih poznatih olupina brodova iz razdoblja 19. stoljeća. Olupina leži na dubini od 49 metara i budući da je na otvorenom moru, ne može se locirati bez GPS uređaja i dobrog grafičkog dubinomjera jer je sam trup olupine samo 2 – 3 metra uzdignut  iznad morskog dna. Olupina leži na dnu u uspravnom položaju, i kod zarona već s dubine 25 – 30 m, ako je vidljivost prosječna, možemo uočiti vitke linije pramca koji se ističe na svjetlom pješčanom dnu. Prvi ronioci koji su se prije dosta godina spustili na olupinu pomislili su da se radi o podmornici jer je pramčani dio trupa Flaminga takvog oblika, a sama pramčana paluba tako zaobljena da zaista podsjeća na podmornicu. Takav dojam pojačava i prednji zapovjedni tornjić ovalnog oblika kakav su imale tadašnje torpiljarke. Gornji dijelovi torpiljarke izrazito su jako obrasli spužvama i školjkašima, sto nije ni čudno kada se zna da je olupina u moru godinama. Plivajući iznad pramca možemo vidjeti kako se sve vise sužava sve do svojeg vrha, u kojem se nalazi ugrađena torpedna cijev. Visok i ravan pramac toliko je obrastao da se vanjski poklopac cijevi gotovo i ne raspoznaje. Slijedeći pramčani dio trupa i plivajući uz samo dno, vidimo nekoliko rupa na oplati, sto je znak da ju je jako nagrizla korozija.

flamingo-frontUzdignuvši se do zapovjednog tornjića, možemo vidjeti da mu nedostaje gornji dio pa se lako može uočiti komplicirani mehanizam na njegovu gornjem dijelu. To je ostatak kormilarskog  uređaja za upravljanje brodom. Kroz tornjić se oprezno možemo uvuci u pramčani dio olupine, u kojem je vidljivost puno bolja nego izvan olupine. Prešavši oprezno preko jedne horizontalne pregrade možemo ući u sam pramac olupine u čijem se dnu nalazi torpedna cijev. Cijev je otvorena i zjapi prazna, a stražnji poklopac nedostaje. Nažalost, prije nekog vremena otuđio ga je jedan strani ronilac, poznati pljačkaš naše podmorske baštine. To je velika šteta, jer je sada torpedna cijev necjelovita, a i sam poklopac bio je od mjedi, ukrašen reljefnim natpisom  proizvođača torpednih cijevi (vjerojatno tvrtka Whitehead iz Rijeke). U pramcu se nalazi i glava jednog torpeda. Samog torpeda nema u pramcu, ali nije preporučljivo da se glava dodiruje budući da nije poznato radi Ii se o bojevoj ili vježbovnoj glavi. Oplata glave je zelenkaste boje i nije obrasla, sto znaci da je vjerojatno izrađena od bakrenog lima.

Izvukavši se iz unutrašnjosti i plivajući prema krmi, prolazimo mjesto gdje je bio dimnjak. Tu je okrugla rupa promjera oko 80 cm kroz koju se vidi cijev koja vodi prema parnom kotlu. Dalje prema krmi je  drugi tornjić  čija je  unutrašnjost  skoro posve ispunjena pijeskom i muljem te ostaci jarbola. Iza njega su zgužvani limovi i ispresavijane cijevi, sto daje naslutiti da je krmeni dio broda bio jako oštećen eksplozijom mine. U toj masi savijenog metala teško je prepoznati bilo kakve dijelove opreme ili naoružanja, jer je sve debelo obraslo stoljetnim naslagama školjaka, algi i spužvi. Na dnu oko broda ima ostataka krmene konstrukcije i limova koji su pali s olupine. Na sve su strane znaci uznapredovale korozije, sto nas podsjeća da je vijek svih metalnih olupina u Jadranu  ipak ograničen i da ce s vremenom sve nepovratno nestati. Tb “26” FLAMINGO jedna je od najstarijih metalnih olupina i zato je posebno vrijedna, ti vise sto je to jedina torpiljarka takvog tipa u Jadranu koja je dostupna za ronjenje.

(Tekst iz “Treausures od the Adriatic Sea”, Danijel Fraka/Jasen Mesić, izdavač adamić)

 

flamingom1

 

Wreck-Flamingo

 

 

Zaronite i istražite olupinu Flaminga uz pomoć i podršku iskusnog osoblja Diving Center Sharka.

 

 

Najnovije

numidia2

Numidia

Ime: Numidia Vrsta: Pripadnost: Izgrađen: Dimenzije: Posada: Potonuo: Uzrok: Mjesto: Težina pronalaženja: Najveća dubina: Najmanja dubina: ...